De markt van de toekomst

Markt van de Toekomst

Op 25 mei heeft State of Flux in Utrecht de ‘Markt van de toekomst’ neergezet: het Vredenburgplein werd omgetoverd tot een plek waar meer dan 5.000 bezoekers de toekomst van de markt konden ervaren en proeven. Het kader: de Culturele Zondag DE STAD DE TOEKOMST. Maar hoe hebben we dat gedaan en wat hebben we geleerd?

OPDRACHT

Wat wordt de markt van de toekomst op het Vredenburgplein volgens haar toekomstige gebruikers? De opdrachtgevers, Project Organisatie Stationsgebied (POS) en de Gemeente Utrecht, waren op zoek naar input voor een nieuwe invulling van de markt in dit gebied.

IMG_3513IMG_3564

 

WERKWIJZE

Een groep van twintig jonge stedelingen (18-23) ging in co-creatiesessies* met het vraagstuk aan de slag. In juni 2013 vond een verkennende sessie plaats over het vraagstuk van de markt en vier andere vraagstukken uit de stad, opgevolgd door drie werksessies in december 2013. De vijf basis ingrediënten van de co-creatiesessies: een helder vraagstuk (doel), co-creatie (vorm), input van vijf experts (inhoud) waaronder Yuri van Geest (Singularity University) en Joop de Boer (Pop-Up City), drie bijzondere sessielocaties (inspiratie) en een groep enthousiaste jonge mensen die vanuit hun intrinsieke motivatie aan de slag wilden met het onderwerp.

De jonge stedelingen leverden in januari 2014 hun slotdocument aan met hun ideale ‘Markt van de toekomst’. Op basis hiervan zette State of Flux, in opdracht van de Culturele Zondag DE STAD DE TOEKOMST, het definitieve programma in elkaar: het concept werd scherp gesteld, programma aangevuld en partijen uitgenodigd voor de uitvoer. Uiteraard vond tussentijds regelmatig overleg plaats met de jonge stedelingen om te zorgen dat de programmering aan bleef sluiten op hun visie. Velen van hen waren ook productioneel betrokken bij de uitvoer. De uiteindelijke ‘Markt van de toekomst’ werd op 25 mei 2014 gepresenteerd op DE STAD DE TOEKOMST.

*Voor meer informatie over co-creatie verwijzen we u naar het Co Creatie Canvas die State of Flux samen met SETUP heeft ontwikkeld. Deze is 1 december online te vinden o.a. via de website van State of Flux.

CONCEPT

De ‘Markt van de toekomst’ is transparant en authentiek. Het wordt weer een ontmoetingsplek waar mensen samenkomen. De markt maakt gebruik van nieuwe technologieën waarmee kennis van haar producten en ondernemers wordt overgedragen aan het publiek. Juist op het Vredenburgplein, het hart van de stad, moet – ook in de toekomst – een foodmarkt blijven. Want eten verbroedert. Dus hier doe je niet alleen je dagelijkse boodschappen, maar kom je ook om lekker te eten met je vrienden, buren en kennissen. De markt werkt daarbij met steeds wisselende ondernemers. Omringd door de meest heerlijke ambachtelijke producten word je met muziek, voorstellingen en de laatste trends verleid langer te blijven dan je van plan was. 

UITVOER

De uitvoer vond plaats met professionele partners uit Utrecht en daarbuiten. De succesvolle NeighbourFood Market uit Amsterdam kreeg de opdracht een cultureel divers marktaanbod neer te zetten, samen te werken met Utrechtse ondernemers en minimaal tien stands te verzorgen waar het publiek zijn ‘dagelijkse boodschappen’ kon doen. Het programma van de ‘Markt van de toekomst’ bestond verder uit muziek en theatervoorstellingen met een hoog Parade-karakter. Trends als 3D foodprinten werden gedemonstreerd en een heuse Wikihouse neergezet als prototype van de marktkraam van de toekomst. Triomf Producties optimaliseerde de art direction van de markt. De jonge stedelingen maakten een zogenaamde mock up van de online markt: vijf ondernemers lieten in een animatie zien waar hun producten vandaan komen.

IMG_3512IMG_3534

EVALUATIE

De ‘Markt van de toekomst’ liet de ware potentie van het Vredenburgplein zien als hart van de stad. Het was een ontmoetingsplek die allerlei soorten mensen aantrok. Food bleek de ultieme pullfactor en reden om langer te blijven. Muziek, theater en nieuwe trends maakten de festivalsfeer compleet. Het mooie weer hielp natuurlijk ook. De ‘Markt van de toekomst’ moet vaker terugkomen, zoveel werd duidelijk. Belangrijk is om in te blijven spelen op de laatste trends waaronder duurzame producten, circulair afvalbeheer en 3D printen. Zo blijft de markt vooraan lopen in de ontwikkelingen. Voor behoud van de juiste uitstraling moet er scherpe regie zijn op de keuze aan ondernemers, sfeer en randprogrammering. Het bleek pas relevant om online tools te bouwen wanneer er een structureel plan is voor het neerzetten van de nieuwe markt.

STAND VAN ZAKEN

Momenteel wordt vanuit verschillende kanten binnen de gemeente lobby gevoerd om een soortgelijk markt met regelmaat op het Vredenburgplein neer te zetten.

 

[foto’s: Hanne Nijhuis Culturele Zondagen]

Comments are closed.