Lokale kebab kunst

16small

Wat is het?
 Marktwagen, mobiele keuken, kraam op wielen, foodtruck? Wie kent ze niet. Ze zijn te herkennen aan de aantrekkelijke geur van frituur, staan op  elke willekeurige hoek van de straat en garanderen een snelle hap voor onderweg.

De foodtruck is in Amerika, na de American Civil War in 1860, uit nood geboren. De mobiele frituurhutten en gebakskramen waren ook door Europa heen als standaard onderdeel van reizende circussen en kermissen te vinden waar ze in elke stad mensen verwenden met hun lekkernijen.

In de jaren ’70 verschenen de witte Vietnamese Loempiakarren steeds vaker in Nederland, bestickert met de letters: Vietnamese loempia’s. Sinds de jaren 90 is Döner kebab niet meer weg te denken uit het  straatbeeld. Zeker in Rotterdam kan je op elk moment van de dag wel een goed gevuld broodje vlees scoren.

Sinds enkele jaren zie je dat ook deze Döner kebab makers zichzelf voorzien van een keukentje op wielen. Zo zijn ze mobiel en kunnen op elk gewenst moment de hut verplaatsen naar spots waar zich hongerige mensen ophouden als schoolpleinen en bedrijventerreinen.

Waarom is het cool?
 Op festivals en evenementen zie je ze in verschillende kleuren en varianten. De een nog zoeter dan de ander en altijd met iets lekkers om onze hongerige ogen mee te verleiden. In het straatbeeld zijn de hutten veelal wit.

In Rotterdam pakken de Döner kebab makers het anders aan: de witte kramen zijn getransformeerd tot kunst in de openbare ruimte. De eigenaren schakelen plaatselijke artiesten in om hun hut te verfraaien tot ware kunstobjecten.

Door het kiezen van lokale artiesten wordt de verbinding met de stad gelegd. Geen anonieme marktwagens meer, maar eentje van 010 en door 010.

Column: Dora Borst en Inge Roos n.a.v. het project ‘Coolhunt’ georganiseerd door Science of the Time in samenwerking met de Hogeschool van Rotterdam. 

 

Comments are closed.